De Kraaiendieven

Nu begint het pas

 

Terugblik op het afgelopen jaar

Vorig jaar rond deze tijd begon ik met het schrijven van het verhaal ‘De Kraaiendieven’. Ik wilde enkele kinderen die ik al geruime tijd aan het begeleiden was meer plezier laten beleven met lezen. Ze hadden het plezier in lezen helaas verloren. Zodra ik tijdens mijn leesbegeleiding een boek tevoorschijn haalde, verdween de lach op het gezicht van deze kinderen. Tijd voor een nieuwe aanpak!

Ik besloot zelf een spannend verhaal te schrijven met daarbij gerichte oefeningen. Hiermee moesten deze en andere kinderen weer plezier krijgen in het lezen én vooruitgaan in hun leesontwikkeling. Nadat ik de hele zomer achter mijn laptop had doorgebracht, was de eerste opzet van het verhaal klaar. Het viel me reuze mee om een verhaal te schrijven en ik zag het boek al in de boekwinkel liggen. Maar ja, alleen een tekst is niet echt aantrekkelijk voor kinderen. Dus op zoek naar een illustrator.

De Kraaiendieven

Tekening gemaakt door Marianneke

Gelukkig kan mijn nicht Marianneke prachtig tekenen. Nadat we een kop koffie hadden gedronken, besloten we te gaan samenwerken. Tekenen is een apart vakgebied en van Marianneke heb ik geleerd dat het maken van een tekening veel energie en tijd kost. Ze heeft een maand of vier keihard gewerkt en prachtige tekeningen gemaakt. Tijdens deze maanden heb ik het verhaal nog een keer of dertig aangepast. De zinnen liepen niet mooi genoeg of de woordkeuze kon beter.

Alleen een spannend verhaal met mooie tekeningen was niet voldoende om kinderen plezier te laten beleven aan het boek en dat ze vooruitgaan in hun leesontwikkeling. Tijdens mijn jarenlange ervaring in het werken met kinderen die moeite hebben met lezen weet ik waar kinderen wel, maar ook vooral waar ze geen plezier aan beleven tijdens het lezen. Het lezen van lange lappen tekst vinden ze niet leuk, maar toneellezen vinden kinderen vaak wel leuk. Om de beurt een paar zinnen lezen, met eventueel een gek stemmetje is zoveel leuker dan een lange bladzijde tekst lezen waar soms geen doorkomen aan is. Toneellezen moest het worden. Dus de  gehele verhaaltekst heb ik aangepast aan toneellezen.

Tussen het toneellezen door staan korte stukjes tekst die de ouder voorleest, zodat een kind even op adem kan komen. Om het leestempo te verhogen, behalen kinderen veel vooruitgang door herhaald lezen en een combinatie van schrijven en lezen. Aan het eind van elk hoofdstuk zijn daarom oefeningen met herhaald lezen en schrijfoefeningen toegevoegd. Het boek werd steeds leuker, maar het moest nóg leuker. Kinderen houden van spelletjes. Dus aan het eind van elke oefening mag een kind een woordspel doen.

Stickervel 'De Kraaiendieven'

Stickervel ‘De Kraaiendieven’

Ondertussen nam ik ook contact op met mijn vriendin Linda die vormgever is en bij een drukkerij werkt. Perfecte combinatie voor een goede samenwerking voor de vormgeving van het boek. Aan het eind van elke les leesbegeleiding krijgen kinderen altijd een sticker. Ik wilde graag een ‘weg’ van stickers, zodat de kinderen precies kunnen zien hoeveel oefeningen ze nog mogen doen en welke ze al hebben gedaan. Linda heeft de beloningskaart heel mooi en duidelijk vormgegeven. En de stickers zijn afbeeldingen van de tekeningen van Marianneke. Ondertussen heb ik de tekst rond laten gaan bij vrienden, familie en kennissen. Op een gegeven moment zag ik zelf de fouten niet meer staan, omdat ik de tekst uit mijn hoofd kende. Gelukkig heeft iedereen de tekst kritisch gelezen en deed ik de laatste aanpassingen aan de tekst.

Rond januari 2017 waren de tekeningen klaar en is Linda gestart met de vormgeving van het boek. Linda heeft hard gewerkt om het boek fantastisch te ontwerpen. Ik denk dat het zweet bij haar uitbrak als ze weer een mailtje van mij zag met als onderwerp: de laatste aanpassingen, echt de laatste aanpassingen, de allerlaatste aanpassingen, of echt de aller allerlaatste aanpassingen. Zonder klagen heeft ze mij steeds weer verder geholpen. Ze heeft niet alleen de vormgeving van het boek gedaan, maar ook van alle bijbehorende materialen zoals de woordkaarten, schrijfkaart, boekenlegger, stickerkaart en de beloningskaart.

De Kraaiendieven

De proefdruk

Rond februari had ik de eerste proefdruk in handen. Wat een heerlijk gevoel. Na een jaar van hard werken en veel geleerd te hebben van het hele proces was ik klaar! Dat gevoel duurde maar even want mijn man zei: ‘ Klaar? Nu begint het pas!’ En dat klopte. De website aanpassen, bestelproces, tekst op de website SEO proof maken, linkbuilding, blogs schrijven, chatfunctie op de site, promotiefilm maken, referenties op de site, Centraal Boekhuis, Online verkoop via boekaanbieders zoals Bol.com, etc. Gelukkig is mijn man specialist op het gebied van (internet) verkoop en adviseert mij vanuit zijn bedrijf www.d-etail.nl. Elke week krijg ik weer een nieuwe takenlijst toegeschoven. En elke week zie ik de verkoopcijfers omhoog gaan. Het mooiste vind ik echter alle lovende reacties die ik ontvang van ouders die eindelijk op een leuke manier kunnen oefenen met hun kind. Kinderen beleven veel plezier aan het oefenboek ‘De Kraaiendieven’. En dat was nou precies de reden waarom ik dit boek ben gaan schrijven.

De eerste druk is al bijna uitverkocht en we zijn gestart met de tweede druk.

Voor meer informatie over het boek, klik hier

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *