De Kraaiendieven

Nu begint het pas

 

Terugblik op het afgelopen jaar

Vorig jaar rond deze tijd begon ik met het schrijven van het verhaal ‘De Kraaiendieven’. Ik wilde enkele kinderen die ik al geruime tijd aan het begeleiden was meer plezier laten beleven met lezen. Ze hadden het plezier in lezen helaas verloren. Zodra ik tijdens mijn leesbegeleiding een boek tevoorschijn haalde, verdween de lach op het gezicht van deze kinderen. Tijd voor een nieuwe aanpak!

Ik besloot zelf een spannend verhaal te schrijven met daarbij gerichte oefeningen. Hiermee moesten deze en andere kinderen weer plezier krijgen in het lezen én vooruitgaan in hun leesontwikkeling. Nadat ik de hele zomer achter mijn laptop had doorgebracht, was de eerste opzet van het verhaal klaar. Het viel me reuze mee om een verhaal te schrijven en ik zag het boek al in de boekwinkel liggen. Maar ja, alleen een tekst is niet echt aantrekkelijk voor kinderen. Dus op zoek naar een illustrator.

De Kraaiendieven

Tekening gemaakt door Marianneke

Gelukkig kan mijn nicht Marianneke prachtig tekenen. Nadat we een kop koffie hadden gedronken, besloten we te gaan samenwerken. Tekenen is een apart vakgebied en van Marianneke heb ik geleerd dat het maken van een tekening veel energie en tijd kost. Ze heeft een maand of vier keihard gewerkt en prachtige tekeningen gemaakt. Tijdens deze maanden heb ik het verhaal nog een keer of dertig aangepast. De zinnen liepen niet mooi genoeg of de woordkeuze kon beter.

Alleen een spannend verhaal met mooie tekeningen was niet voldoende om kinderen plezier te laten beleven aan het boek en dat ze vooruitgaan in hun leesontwikkeling. Tijdens mijn jarenlange ervaring in het werken met kinderen die moeite hebben met lezen weet ik waar kinderen wel, maar ook vooral waar ze geen plezier aan beleven tijdens het lezen. Het lezen van lange lappen tekst vinden ze niet leuk, maar toneellezen vinden kinderen vaak wel leuk. Om de beurt een paar zinnen lezen, met eventueel een gek stemmetje is zoveel leuker dan een lange bladzijde tekst lezen waar soms geen doorkomen aan is. Toneellezen moest het worden. Dus de  gehele verhaaltekst heb ik aangepast aan toneellezen.

Tussen het toneellezen door staan korte stukjes tekst die de ouder voorleest, zodat een kind even op adem kan komen. Om het leestempo te verhogen, behalen kinderen veel vooruitgang door herhaald lezen en een combinatie van schrijven en lezen. Aan het eind van elk hoofdstuk zijn daarom oefeningen met herhaald lezen en schrijfoefeningen toegevoegd. Het boek werd steeds leuker, maar het moest nóg leuker. Kinderen houden van spelletjes. Dus aan het eind van elke oefening mag een kind een woordspel doen.

Stickervel 'De Kraaiendieven'

Stickervel ‘De Kraaiendieven’

Ondertussen nam ik ook contact op met mijn vriendin Linda die vormgever is en bij een drukkerij werkt. Perfecte combinatie voor een goede samenwerking voor de vormgeving van het boek. Aan het eind van elke les leesbegeleiding krijgen kinderen altijd een sticker. Ik wilde graag een ‘weg’ van stickers, zodat de kinderen precies kunnen zien hoeveel oefeningen ze nog mogen doen en welke ze al hebben gedaan. Linda heeft de beloningskaart heel mooi en duidelijk vormgegeven. En de stickers zijn afbeeldingen van de tekeningen van Marianneke. Ondertussen heb ik de tekst rond laten gaan bij vrienden, familie en kennissen. Op een gegeven moment zag ik zelf de fouten niet meer staan, omdat ik de tekst uit mijn hoofd kende. Gelukkig heeft iedereen de tekst kritisch gelezen en deed ik de laatste aanpassingen aan de tekst.

Rond januari 2017 waren de tekeningen klaar en is Linda gestart met de vormgeving van het boek. Linda heeft hard gewerkt om het boek fantastisch te ontwerpen. Ik denk dat het zweet bij haar uitbrak als ze weer een mailtje van mij zag met als onderwerp: de laatste aanpassingen, echt de laatste aanpassingen, de allerlaatste aanpassingen, of echt de aller allerlaatste aanpassingen. Zonder klagen heeft ze mij steeds weer verder geholpen. Ze heeft niet alleen de vormgeving van het boek gedaan, maar ook van alle bijbehorende materialen zoals de woordkaarten, schrijfkaart, boekenlegger, stickerkaart en de beloningskaart.

De Kraaiendieven

De proefdruk

Rond februari had ik de eerste proefdruk in handen. Wat een heerlijk gevoel. Na een jaar van hard werken en veel geleerd te hebben van het hele proces was ik klaar! Dat gevoel duurde maar even want mijn man zei: ‘ Klaar? Nu begint het pas!’ En dat klopte. De website aanpassen, bestelproces, tekst op de website SEO proof maken, linkbuilding, blogs schrijven, chatfunctie op de site, promotiefilm maken, referenties op de site, Centraal Boekhuis, Online verkoop via boekaanbieders zoals Bol.com, etc. Gelukkig is mijn man specialist op het gebied van (internet) verkoop en adviseert mij vanuit zijn bedrijf www.d-etail.nl. Elke week krijg ik weer een nieuwe takenlijst toegeschoven. En elke week zie ik de verkoopcijfers omhoog gaan. Het mooiste vind ik echter alle lovende reacties die ik ontvang van ouders die eindelijk op een leuke manier kunnen oefenen met hun kind. Kinderen beleven veel plezier aan het oefenboek ‘De Kraaiendieven’. En dat was nou precies de reden waarom ik dit boek ben gaan schrijven.

De eerste druk is al bijna uitverkocht en we zijn gestart met de tweede druk.

Voor meer informatie over het boek, klik hier

 

 

 

 

Met (lees)plezier naar een hoger leestempo!

Kinderen die moeite hebben met lezen, vinden lezen vaak niet leuk. Met als gevolg dat in de zomervakantie nauwelijks wordt gelezen. Terwijl juist deze kinderen het zo nodig hebben om te oefenen in de vakantie. Kinderen die gedurende de zomervakantie niet of nauwelijks lezen kunnen 1 à 2 AVI-niveaus terugvallen in hun leesontwikkeling. Heel belangrijk dus om juist deze kinderen te motiveren om te gaan lezen. Met het oefenboek van Beter Leren Lezen heb je ruim voldoende oefenmateriaal om de hele zomervakantie met plezier te lezen met je kind! Gedurende de zomervakantie valt je kind dan niet terug in zijn leesontwikkeling, maar verbetert juist de leesontwikkeling. Dit zorgt voor een goede start van het nieuwe schooljaar!

Waarom beleeft je kind geen plezier aan het lezen?

Onderzoekers zijn het erover eens dat vloeiend lezen alleen geleerd kan worden door veel en regelmatig oefenen. Maar waarom beleeft je kind geen plezier aan het lezen en wordt het oefenen een strijd? Kinderen die moeite hebben met lezen richten zich op de eerste plaats op het ontcijferen van elk woord. Om die reden zijn ze minder goed in staat om te begrijpen wat ze lezen, wat zorgt voor het verminderen van de leesmotivatie. Vanwege de lage leesmotivatie leest een kind minder, wat weer tot minder leesontwikkeling leidt. Deze vicieuze cirkel (figuur 1) kan vaak niet doorbroken worden door het kind zelf. Met het oefenboek ‘De Kraaiendieven’ van Beter Leren Lezen ga je samen met je kind aan de slag om deze vicieuze cirkel te doorbreken. Het oefenboek is ook zeer geschikt voor kinderen met dyslexie. Voor meer informatie over het oefenboek https://www.beterlerenlezen.nl

leestempo

Figuur 1

 

Ondersteun je kind tijdens het lezen

  • Positief stimuleren is heel belangrijk. Benadruk wat goed gaat tijdens de leesoefening!
  • Het is ontzettend belangrijk je kind in een prettige, veilige en positieve omgeving kan oefenen.
  • Voorop moet staan, dat je kind de woorden juist leest. Gaat hij/zij woorden raden, dan is het belangrijk dat er een stapje terug wordt gedaan in het leestempo.
  • Elke dag een leesoefening op een vast moment van de dag geeft duidelijkheid voor een kind en zorgt voor minder frustratie.
  • Zodra een woord lastig is voor je kind en hij/zij twijfelt tijdens het hardop voorlezen, dan help je direct je kind. Dat vermindert de kans op frustratie.

Voor meer informatie over  leesontwikkeling https://www.beterlerenlezen.nl

Begrijpend lezen oefenen groep 3

 

 

 

 

 

begrijpend lezen groep 4

Lezen in de zomervakantie

Een van de belangrijkste vakken op de basisschool is het lezen. Goed kunnen lezen is een voorwaarde om je optimaal te kunnen ontwikkelen. Woorden en teksten kom je bij elk vak tegen. Zodra je moeite hebt met lezen, ervaar je als kind moeite met vrijwel alle vakken. Het is logisch dat je je als ouder zorgen maakt over je kind, als het leren lezen niet vanzelf gaat. Het is verstandig om snel hulp te zoeken, zodra je merkt dat je kind moeite heeft met het leren lezen. School geeft vaak extra leesoefeningen mee naar huis om het leesniveau te verhogen. Extra oefenen is heel belangrijk, maar niet altijd leuk voor een kind. Daarom is het oefenboek van Beter Leren Lezen ontwikkeld. Het is een compleet pakket met oefeningen voor 3 – 4 maanden om op een effectieve wijze het leestempo en het leesplezier van je kind te verhogen.

Wat is het zomerverval?

Kinderen die moeite hebben met lezen, vinden lezen vaak niet leuk. Met als gevolg dat in de zomervakantie nauwelijks wordt gelezen. Terwijl juist deze kinderen het zo nodig hebben om te oefenen in de vakantie. De term zomerverval geeft aan dat kinderen die gedurende de zomervakantie niet of nauwelijks lezen 1 à 2 AVI-niveaus terugvallen in hun leesontwikkeling. Heel belangrijk dus om juist deze kinderen te motiveren om te gaan lezen. In deze vakantieperiode is het vaak moeilijk om je kind te motiveren. Kinderen speler langer buiten, gaan later naar bed, hebben behoefte aan vakantie en er is minder regelmaat, waardoor het lezen er vaak bij in schiet. Toch is het belangrijk dat je als ouder je kind motiveert om te gaan lezen en ondanks de vakantie de regelmaat van het lezen houdt. Kies dagelijks een vast moment uit om samen te lezen. Bijvoorbeeld direct na het ontbijt of voor het slapengaan. Zodra je kind weet wat er van hem verwacht wordt en dit dagelijks op een vast moment gebeurt, dan zal het met minder tegenzin gaan lezen.

‘De Kraaiendieven’

OefenboekHet oefenboek ‘De Kraaiendieven’ is een spannend verhaal. De tekst wordt gelezen in de vorm van het toneellezen. Ouder en kind nemen ieder de rol van een personage op zich. Toneellezen is voor kinderen een leuke en leerzame vorm van lezen. Daarnaast dragen de oefeningen van het herhaald lezen bij aan de vooruitgang van de leesontwikkeling van je kind. In het oefenboek staan woordspelletjes en na elke oefening mag je kind een sticker plakken op de beloningskaart. Het boek is volledig ontwikkeld om je kind op een leuke manier vooruit te helpen in zijn of haar leesontwikkeling. Het is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 7-10 jaar om het leestempo te verhogen en het leesplezier te vergroten.

Het oefenboek ‘De Kraaiendieven’ kun je bestellen op www.beterlerenlezen.nl

 

 

 

Begrijpend lezen oefenen groep 3

Thuis oefenen met lezen?

OefenboekWat is een effectieve, leuke en makkelijke manier om thuis te oefenen met het lezen? Om op deze vraag antwoord te kunnen geven, is het oefenboek ‘De Kraaiendieven’ van Beter Leren Lezen ontstaan. Het boek is er volledig op gericht, dat ouders thuis op een leuke, makkelijke manier effectief kunnen bijdragen aan het verbeteren van het leestempo én het leesplezier van hun kind.

Effectief

Het boek is samengesteld door een lees- & dyslexiespecialist van Beter Leren Lezen. Zij heeft in de praktijk ervaren dat het oefenboek een zeer goede bijdrage levert aan het leestempo en het leesplezier van kinderen in de leeftijd van 7 tot 10 jaar. Van de methode die wordt ingezet binnen het oefenboek is de effectiviteit bewezen.

Leuk

‘De Kraaiendieven’ is een spannend verhaal, dat wordt afgewisseld met uitdagende oefeningen en aantrekkelijke spelletjes. Daarnaast bevat het boek een beloningskaart met stickers, zodat het kind precies kan zien hoeveel oefeningen hij al heeft gedaan en nog gaat doen. Al reeds tientallen kinderen werken met veel plezier aan het oefenboek.

Makkelijk

In de handleiding staat de werkwijze van de oefeningen duidelijk beschreven, zodat ouders zelf aan de slag kunnen met een werkwijze die veel gebruikt wordt binnen praktijken voor leesbegeleiding. Het oefenboek bestaat uit een compleet pakket inclusief benodigdheden zoals woordkaarten, schrijfkaart, twee markers, whiteboard marker, leeskaart/boekenlegger en de beloningskaart met stickers. Voor € 39,95 (inclusief verzendkosten) ontvang je het oefenboek waarmee je twee tot vier maanden kunt oefenen.

Bestel het oefenboek op www.beterlerenlezen.nl

 

 

 

 

 

Leren lezen groep 5

Het is tijd om te lezen!

Goed kunnen lezen is van belang om je hele leven te kunnen leren (Vernooy, 2009). Vanuit mijn praktijk Beter Leren Lezen, begeleid ik kinderen die te maken hebben met leesmoeilijkheden.

Een betere leesvaardigheid in vijftien minuten!

Elk kind wil positieve aandacht van zijn/haar ouder(s). Neem dagelijks vijftien minuten de tijd voor je kind om samen een boek te lezen. Ga in gesprek over de inhoud van de tekst, laat je kind hardop voorlezen en sluit af door zelf een aantal bladzijden voor de lezen. Belangrijk is dat het een moment van ontspanning is voor ouder en kind en positief aanmoedigen staat hierbij voorop!

Herhaling herhaling

Het herhaald lezen van teksten heeft een positieve invloed op de leesontwikkeling van kinderen. Vooral bij kinderen die spellend, of traag blijven lezen, kan herhaald lezen eraan bijdragen dat het lezen versnelt en automatiseert (Smits, 2006). Herhaald lezen houdt in, dat een tekst meerdere keren wordt gelezen. Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door het voorlezen van een tekst, vervolgens dezelfde tekst samen tegelijk hardop te lezen en af te sluiten door het kind zelf de tekst te laten lezen.

Ik kan het!

Veel kinderen met leesmoeilijkheden hebben het plezier in lezen verloren, nadat ze te veel -vaak ineffectieve- leesoefeningen hebben uitgevoerd en te weinig succeservaringen hebben opgedaan. Krijgt een kind geen succeservaring, dan zal de frustratie oplopen.
Voordoen, samendoen, zelf doen is een zeer krachtige manier om een kind vooruit te helpen in zijn/haar leesontwikkeling. Het lijkt saai om steeds dezelfde tekst te herhalen, maar kinderen met leesproblemen reageren heel positief op de succeservaring.

Voor meer informatie over leesontwikkeling https://www.beterlerenlezen.nl

 

Literatuurlijst

Smits, A., & Braams, T. (2006). Dyslectische kinderen leren lezen.
Meppel: Boom.

Vernooy, K. (2009). Lezen stopt nooit! Van een stagnerende naar een
doorgaande leesontwikkeling voor risicolezers. Interne Publicatie: Hogeschool Edith Stein.

begrijpend lezen groep 3

De juiste boekkeuze voor je kind

Om verder te komen in de leesontwikkeling is het van groot belang dat je kind leeskilometers gaat maken, maar om voldoende leeskilometers te maken staat het leesplezier van het kind voorop. Ervaart je kind geen leesplezier, dan kan het dagelijks een strijd zijn om met je kind te gaan lezen.

Maak er gezellige en ontspannen momenten van, zodat je kind meer zin heeft om thuis (samen) te lezen. Zorg voor succeservaringen en een positieve benadering. Het is belangrijker voor de leesontwikkeling van je kind om dagelijks minstens 10 minuten met je kind te lezen, dan dat je daar 1 keer per week een uur aan besteedt. Maak van het vertellen of voorlezen thuis een gewoonte. Je wilt dat je kind graag gaat lezen, maar hoe kies je het juiste boek?

Hoe kies je het juiste boek in de bibliotheek?

  • Ga samen met je kind naar de bibliotheek en er gaat een wereld voor je kind open. De bibliotheek is een prachtige ontdekkingsplek voor je kind. Je gaat samen op zoek naar het juiste boek.
  • Begeleid je kind met de juiste boekkeuze, maar laat je kind wel zelf een boek kiezen. De persoonlijke betrokkenheid van een kind is namelijk groter als hij/zij het boek zelf kiest. Hoe groter de persoonlijke betrokkenheid, des te groter de motivatie om te gaan lezen. Het belangrijkste is dat een kind leest en daar plezier aan beleeft. Kinderen hebben vaak een beperkte voorkeur: vinden ze een boek van een serie of bepaalde auteur leuk, dan willen ze er meteen alles van lezen.
  • AVI is het systeem dat meet hoe de leesontwikkeling van een kind verloopt. AVI is ook het systeem dat meet hoe moeilijk een boek is. Op vrijwel alle boeken in de bibliotheek staat het AVI-niveau vermeld. Kies een boek uit op het AVI-niveau dat je kind beheerst, zodat de teksten niet te moeilijk zijn. Te moeilijke teksten kunnen het leesbegrip en het leesplezier verminderen.

Tips voor je kind

  • Zoek in de bibliotheek de boekenkast die voor jouw AVI-niveau bedoeld is.
  • Spreken de voorkant en titel van het boek je aan?
  • Lees de achterkant van het boek. Waar gaat het verhaal over?
  • Wat voor soort boek is het? Bijvoorbeeld spannend of juist grappig.
  • Lees de eerste bladzijde van het verhaal. Wat vind je ervan?
  • Is het niet te moeilijk om te lezen? Vind je meer dan vijf woorden op de eerste bladzijde te moeilijk, dan kun je beter een ander boek kiezen.
  • Bekijk de plaatjes in het boek. Vind je ze mooi, leuk of spannend?
  • Lijkt het je leuk om dit boek te lezen? Zo niet, pak dan een ander boek en herhaal de stappen. Als je een leuk boek hebt gevonden: veel leesplezier!

In maart 2017 komt het eerste oefenboek van Beter Leren Lezen uit. Dit oefenboek is samengesteld
voor kinderen in de leeftijd van 7-10 jaar die weinig leesplezier beleven en/of over een te laag leestempo beschikken. Wil jij vast een oefenboek reserveren, zodat je zeker bent van een exemplaar? Klik dan hier:

www.beterlerenlezen.nl

Begrijpend lezen groep 5

Ik wil leesplezier!

 

Lezen is een van de belangrijkste vaardigheden die een kind leert. Als de leesontwikkeling dan niet helemaal loopt zoals gewenst, dan is het niet verwonderlijk dat je je hier zorgen over maakt. Loopt je kind achter in zijn leesontwikkeling, dan is dagelijks oefenen belangrijk. Maar wat als oefenen met je kind een strijd is, omdat het geen zin heeft om te lezen? Waarom beleeft je kind geen leesplezier? Vaak heeft een kind veel negatieve ervaringen opgedaan met betrekking tot het lezen. Tijd voor een succeservaring! Bij een leesoefening moet positieve benadering altijd voorop staan. Het is belangrijk dat je kind weer plezier krijgt in het lezen.

Oefening voor ouder en kind

  • Lees om de beurt een regel of bladzijde uit een leesboek waar je kind graag uit wil lezen (In mijn volgende blog ga ik verder in op de juiste boekkeuze).
  • Help je kind zodra hij/zij moeite heeft met een woord om frustratie te voorkomen.
  • Herhaal de bladzijde nogmaals. Het lezen van de tekst gaat dan vaak al beter, waardoor je kind meer zelfvertrouwen krijgt in het lezen = succeservaring.
  • Het is heel belangrijk dat je kind in een veilige omgeving kan oefenen. Positief stimuleren!

In maart 2017 komt het eerste oefenboek van Beter Leren Lezen uit. Dit oefenboek is samengesteld voor kinderen in de leeftijd van 7-10 jaar die weinig leesplezier beleven en/of over een te laag leestempo beschikken. Wil jij vast een oefenboek reserveren, zodat je zeker bent van een eerste exemplaar? Klik dan hier.

https://www.beterlerenlezen.nl